PR články
PR článek ( Public relation = vztahy s veřejností) spadá pod marketingovou komunikaci. Rozlišujeme dva typy PR článků, a to klasickou tiskovou zprávu a placené sdělení v tiskovině či na internetu.
1. Tisková zpráva
Jedná se o obsáhlejší textové sdělení za účelem informování veřejnosti. Taková zpráva by měla dodržovat určitou formu.
Titulek by měl být krátký, ale výstižný.
Hlavička obsahuje název organizace, nebo logo.
Domicil je datum a místo vydání. Udává se na začátku prvního odstavce.
Zpráva musí obsahovat informace „Co? Kdo? Kdy? Kde? Proč?“
Kontakt na organizaci vydávající zprávu.
2. Placené sdělení v novinách nebo na internetu
Obvykle články sloužící k propagaci výrobku nebo služby, je však možno článek využít i pro vylepšení pověsti organizace. Jedná se o způsob, kterým se snaží ovlivnit čtenáře a změnit jeho názor na určitou skutečnost.
Pokud se jedná o článek na internetu, plní jednu další důležitou úlohu marketingu, a tou je SEO. V článcích se nacházejí zpětné odkazy, které zlepšují pozici při zobrazení výsledku v internetových vyhledávačích.
Existují weby, které se specializují na vkládání PR článků, avšak dnes jsou mnohem lepší varianty, protože těmto webům již není z pohledu SEO přikládána tak velká důležitost. Proto je vhodnější vložit článek na nějaký tématický web, jako je například zpravodajský portál apod.
Důležitou částí PR článku je to, aby čtenáře zaujal a později vzbudil i skutečný zájem. Zde se využívá principu zvaného AIDA (Attention, Interest, Desire a Action, neboli Pozornost, Zájem, Touhla a Akce). Dle toho principu dále postupujeme, tedy nejprve musíme čtenáře pomocí prvního odstavce zaujmout. Pokud se nám to podaří, přecházíme do další fáze a tou je opravdový zájem. V dalším kroku musí čtenářův zájem přejít v touhu, kdy si sám čtenář pomyslí „To fakt chci.“. Zbývá již poslední krok, a tím je výzva k akci, kdy čtenáři narovinu řekneme, co musí udělat: koupit, objednat, zavolat.
Nejdůležitějším pravidlem PR článku je ale to, aby se jako PR článek nejevil a čtenář o něj neztratil zájem.